Võimu ratas
Marje Taska, installeerinud Reinhold Rutks
2011/2023
Kadrioru pargis on kuraatorite teatepulk võtnud kuue vikatiga võimu ratta kuju. Vikatite peal on võimu kuritarvitajate nimed: – Putin, Stalin, Hitler, Mao Zedong, Tšingis–khaan ja mr X. Võtmelause on: „Küll ma su kätte saan!“ Aga et kõik vikatid on sama ratta küljes, siis on püüdmine mõttetu tegevus ja kättesaamine võimatu. Siin avaldub negatiivse võimu absurdne külg: elades samal planeedil, peaksid võimu esindajad mõtlema kaugemale omakasust, sest pole mõtet ju saagida oksa, millel istutakse.
Marje Taska
JÜRI OJAVER
Jooginõu
Moskva
2012
2023
Vene laevastiku lipulaev Moskva lebab Musta mere põhjas. Seal ongi ta koht. Minu mudel sellest laevast hulbib veel peldikus.
Jüri Ojaver
JONAS JOHANSSON
Kergelt keerdus
2023
Valgusinstallatsioon
Installatsioon on nagu valgusniidiga nõel, mille abil kutsutakse publikut võimu haarama, mängima ja võitlema. See on nagu naiivne mäng kahele või tants ühele. Kihid murduvad, reflekteerivad ja peegeldavad teie tehtud mustrit. Kui olete valmis, astuge paar sammu tagasi ja vaadake, mis on saanud.
Jonas Johansson
BRITTA BENNO
Kurb printsess
2023
Installatsioon
Raimo Kangro heliteos „Kurb printsess“
Kadrioru pargi pinnasevorme elustab baroklikes klavessiinihelides kumisev kunstkoobas ehk grott. Mõisapargi traditsioone järgiv grott on elitaarse kultuuri sümbol, nagu kunstvaremed ja purskkaevud võimu esindavate hoonete aedades. Esindades ühiskondlikku võimu, pürgib grott ühtlasi võimu järele inimese ja looduse vastastikuses suhtes: luues uusi loodusvorme, kuulutab inimene välja oma võimet luua maailma oma võimu demiurgina.
Britta Benno
FIDEELIA SIGNE ROOTS
Hoolitsuse võim
2023
Installatsioon
Hoolitsemine on võimu üks väljendusviise. Ülehoolitsemine on sama halb kui hooletusse jätmine. Võim on vastutus.
Fideelia Signe Roots
MIKK MADISSON
Milline on vanusepiirang, et rääkida Pipist
2023
Millises vanuses oleme nõus, et lugeda enesevigastamisest reaalsuse kõrbes? Kas Luunja kurk kuulub kahurifolkloori hulka või esindab see mittereproduktiivse viikingikirjanduse kaanonit? Kuidas saab loobuda mõlemast? Kas Pipi patriarhaat on tõesti mahepärimus?
FLO KASEARU, ELĪNA VĪTOLA
Haigem
2023
Pronks, monument
Oleme loonud kujusid, püstitanud monumente ülevusele ja hiilgusele, et mälestada sõda, võitu teiste „verdimevate parasiitide“ üle. Nagu sõjas oleks üldse võitu, millest uuesti alustada. Ainult kaotus mõlemal poolel. Kandsime saavutusi endaga kaasas nagu märke, mis on torgatud läbi rinna. Nagu üksikisiku võim, mis näib tähtsam kui kogukond.
See on haige.
Remi Vesala
KIRKE KANGRO
Turvaline igavik
2023
Paekivi
Kiviskulptuurid meenutavad kivistunud ja muteerunud jälgimiskaameraid. Pargis on nende esteetika aga ise jälgitav, neist on saanud igavikulised, imeteldavad objektid.
Kirke Kangro
MADLEN HIRTENTREU
Karma. Järgmine generatsioon
2023
Installatsioon
Aastaid tagasi adopteerisin endale akelotist kodulooma, nüüdseks on neid kaks: Albi ja Koll. Albi ja Koll toituvad vihmaussidest. Kolm korda nädalas kühveldan aias. Seejärel astun akvaariumi juurde, võtan vihmausse pintsettide vahele ning asun neid oma tegelastele ohverdama.
Ma ei hinnanud varem vihmausse, õigemini ma ei pööranud neile tähelepanu. Nüüdseks imetlen neid. Unistan, et neist saavad minu kodu järgmised püsielanikud. See pilt täidab mu tuleviku lootuse ja imetlusega. Suhtlesin oma vihmaussidest sõpradega läbi mikroskoobi, vaatasime üksteisega tõtt. Nii nagu indiaanlastel hundid nii on minul vihmaussid pühad loomad, keda ohverdada.
Ühel ööl ärkan, sammun elutuppa, lärm on vali, elutoas läbu: kolm suurt mutantvihmaussi on söögilaua täisvõimsusel hõivanud, laud on lookas, graatsilised kehad toolidel, käteks ja jalgadeks akseloti jäsemed. Istun külalisena nende sekka.
Madlen Hirtentreu
EDITH KARLSON
Pissiv naine
2005, 2022-2023
Metall, penoplast, savi, polüestervaik
Pissiv naine valmis 2005. aastal Jüri Ojaveri kursuse raames Viru keskuse tunnelis. Lähtepunkt oli avalik ruum ja tunnel. Tegin ta savist ja ta pidas vastu võidukad viis päeva, kuni „lõppes ta linnaluba“. Selleks ajaks oli talle löödud süstal rinda, ketsijälg näkku jne. Möödujad said ta peal võimu üles näidata ja see oligi okei. Minu idee oli kommenteerida jalakäijate tunnelis levivat uriinihaisu ja meeste eelisseisundit avalikus ruumis urineerida.
2022. aastal tuli mul võimalus „Pissiv naine“ jälle üles ehitada, sest ta läks Kumu näitusele „Nullindad Eesti kunstis“. Idee sündis 2005. aastal ja uus teostus 2022. ja 2023. aastal.
Edith Karlson
RAUL KELLER
I scream, you scream
2023
Installatsioon
„I scream, you scream“ on on kohaspetsiifiline installatsioon, mis on saanud pealkirja Jim Jarmuschi filmi „Down by Law“ ühe stseeni järgi, kus kolm peategelast on sattunud juhuslikult kokku kinnipidamisasutuses ja hakkavad seal spontaanselt skandeerima.
Teos visualiseerib täispuhutavate objektide abil pehmet painet, mis on juhtunud Kumu lähedal muruplatsil seisva klassikalise skulptuuri „Belvedere Apollo“ vastuvõtmisega. Veel XIX sajandil peeti seda skulptuuri kanoonilise ilu kehastuseks ja kunsti sümboliks, nüüd peetakse pigem dekoratiivseks ja marginaalseks objektiks.
Installatsioon ärgitab mõtlema sümboolse ja reaalse võimu keerulistest suhetest kunstiväljal.
Raul Keller
URMAS LÜÜS
Piiripost
2023
Piiripost, taaskasutatud leidteras
Kui Noblessneri sadamas ümberkorraldustega alustati, vedasin ateljeesse ühe lammutustöödest vedelema jäänud piiriposti. Raudkarkass on murdnud läbi betooni, nagu kevadised taimed asfaldipragudest. Loodus ei tunnista inimese seatud piire ja aeglaselt rulluv vastupanu murendab kõik vormid, mida inimene on peale sundinud.
Urmas Lüüs
Tanja Muravskaja
Kõrgeim võim
2023
HD video, 10’ 28’’
President Kersti Kaljulaidi mõtisklus teemal, mis on võim ja kuidas täita see targa vaimuga, et sinna tuleks vägi.
„Võim ei ole midagi muud kui vastutus,“ alustab esimene ja siiani Eesti ainuke naissoost president Kersti Kaljulaid võimu mõiste avamist. Tema sõnavõtt on hea näide Eesti Vabariigi kodaniku praegusaegsest mõtlemisest postpandeemia ning Venemaa Ukraina vastase sõja ajal.